Search

Nieuws groep 1/2b

Maart

Afgelopen vrijdag waren er veel ouders op bezoek. De kinderen vonden het heel erg fijn om te laten zien wat ze allemaal al hebben geleerd. Zoals we u lieten zien zijn we met rekenen bezig met plattegronden. We zullen de komende periode hier ook nog veel aan werken. Het thema verkeer leent zich hier goed voor. De kinderen zullen nog verschillende plattegronden gaan bekijken, maar zullen er zelf ook één tekenen of bouwen met materialen.

Tijdens het thema verkeer staat het boek Tim op de tegels van Tjibbe Veldkamp centraal. 'Tim wordt door zijn vader gewaarschuwd dat hij altijd op de tegels moet blijven, want het is gevaarlijk om daar vanaf te gaan als er niemand bij is. Tim gaat dus alleen naar buiten (want papa heeft het te druk), waar stratenmakers bezig zijn. Voor de deur ligt een grote stapel stoeptegels, en natuurlijk kan Tim zich niet bedwingen: hij klimt er bovenop. Als de stratenmakers de tegels weg moeten brengen, blijft Tim erop zitten. De stratenmakers vinden het goed, want Tims vader heeft het gezegd. Gelukkig ziet Tims vader net op tijd wat er staat te gebeuren, en haast zich achter de auto van de stratenmakers aan om zijn zoon te redden. Een doldwaze achtervolging volgt, waarbij Tims vader zomaar in gevaar komt, en Tim hem uiteindelijk moet redden!Dat krijg je er nou van, papa, als je niet op de tegels blijft. Het boek is digitaal te bekijken via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=BiEa2zYLDls

Woorden die we aanleren zijn:                             

 

 

stoep                             de kapitein                                  voetganger                          verkeersborden                   

redden                         de vrachtwagen         voorrang                               fietsonderdelen

gevaarlijk/veilig            blijven                           gewonnen                           voertuigen

stoeprand                     redden                         race                                       op kop lopen

stoeptegels                  de haven                      inhalen                                  gewonnen

de stratenmakers        links/rechts                    zebrapad                             uitkijken

de havenwerkers        oversteken                   overtreding                          fille

Haven

Chauffeur

De taal en rekenlessen zullen we aanpassen aan dit thema. We bedenken rijmwoorden bij de verschillende themawoorden, de voertuigen zijn tijdens een botsing op elkaar gebotsten in stukken gebroken. Wij zoeken de verschillende stukken weer bij elkaar en laten de kinderen de woorden in klankgroepen ( lettergrepen)verdelen. We tellen de stoeptegels, behandelen de tijdsbegrippen langzaam, snel, hoog laag, zwaar licht, wat duurt lang/ kort. Wat is de langste/ kortste route en hoe lang duurt dit als je de route met verschillende voertuigen aflegt? 

In de verschillende hoeken leggen we mooie wegen aan en spelen daarop met de auto’s. Op het schoolplein hebben we al een mooi wegennet  getekend. Iedereen hielp mee. Er werden verkeersborden en zebrapaden getekend langs de weg. Iedereen reed op de weg met zijn fiets of kar. Dat was wel uitkijken als je moest oversteken. Toen er wegwerkers aan het werk gingen en de weg werd afgezet stonden we in een hele lange fille. We moesten lang wachten tot we weer door konden rijden. Heel leuke ervaring om dit met alle kinderen op het plein uit te spelen.

Vindt uw kind het thuis leuk om achter de computer verkeerpelletjes te spelen dan is dit een leuke site. Veel plezier! http://kleuterportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=verkeer

Vereniging