Search

Nieuws groep 1/2b

November.

11 november is de dag….. Samen met de peuters van de Rode Pimpernel hebben we afgelopen vrijdag een mooi Sint Maartenfeest gehad. Het speellokaal was mooi aangekleed en verlicht met alleen maar kleine lampjes en kaarsjes. We hebben het verhaal van Dikkertje dap verteld en gezongen. Ook het boek van Rupsje Nooitgenoeg is voorgelezen. Na het zingen van veel liedjes trakteerde de ouderraad ons op popcorn. Bedankt ouderraad en ouders die hebben geholpen. Het was heel lekker. De hele dag hebben we er  van gesnoept.

Vaak wordt er gezegd dat kleuters alleen maar spelen op school. Hier willen we deze keer iets meer over zeggen.  Tijdens het spel werken de kinderen aan hun ontwikkeling. De eerste jaren van hun leven leren ze erg veel. In de lessen behandelen we de verschillende ontwikkelingsdoelen. We verwachten niet dat ze deze doelen direct halen. Hiermee oefenen en experimenteren we mee tijdens het spelen in hoeken. Vorige week waren twee jongens met k’nex een vierkant aan het bouwen. Ze weten dat een vierkant vier gelijke zijdes heeft. Zo ook hun vierkant. De leerkracht vond dat het wel leek op een dobbelsteen. De jongens vonden dat dit niet zo was. Een dobbelsteen heeft meer kanten. Vol enthousiasme probeerden ze van hun vierkant een dobbelsteen te maken. Dit vroeg wel enig meetwerk. De ene jongen was al klaar, maar de andere vond dit nog wel lastig. Hoe krijg ik alle kanten even lang. Door er samen over te praten en elkaar tips te geven lukte het om twee dobbelstenen te bouwen. De juf vertelde hun dat dit een kubus genoemd wordt. De jongens bouwden verder. Even later hadden ze er een huis van gemaakt met een puntdak. Ook dit huis was driedimensionaal. Maar er zitten nog geen ramen in. Dit vereiste weer nieuw denkwerk. Hoe los ik dit probleem op…….. In dit voorbeeld zijn de kinderen bezig met de verschillende doelen omtrent rekenen en meten. Ook hun sociale vaardigheden, en taal worden geoefend. Wij als leerkrachten proberen op deze manier de kinderen te stimuleren om aan hun naaste ontwikkeling te werken. Dit houdt in dat we ze steeds proberen uit te dagen om iets boe=ven hun niveau te werken. Het is dan ook als volwassenen erg belangrijk om goed naar het kind te kijken en aan te sluiten bij hun spel. Op die manier sluiten we aan bij hun interesse van dat moment.

De komende tijd staat spel ook centraal tijdens de Sinterklaasperiode. We volgen ook dit jaar weer  het Sinterklaasjournaal . Maar om de rust nog even te bewaren gaan we pas donderdagmiddag de eerste uitzending bekijken. Vrijdag gaan we met alle kleuters in de grote hal het Sinterklaasfeest openen door het grote kleed op te hangen en het stuur van de boot neer te zetten in de bouwhoek. ( de boot kunnen ze de volgende week zelf bouwen) We zullen dan samen er een mooi openingsfeestje van maken door enkele liederen te zingen en erbij te dansen. Na twee uur richten we de hal verder in. Hulp van ouders is welkom. We willen dit jaar een Sinthoek maken waar geoefend kan worden aan hun geletterdheid. In het grote boek van de Sint mogen ze zelf iets over zichzelf “schrijven”en tekenen. Ook de pakjes kunnen daar ingepakt worden. Deze moeten natuurlijk wel voorzien zijn van een naam. De post die binnenkomt voor de Sint moet hij allemaal lezen en de tekeningen worden dan opgehangen in de Sint zijn kamer.

Ook gaan de kinderen met hulp van de klassenouders Ingrid ( Moeder van Marcus ) en Elske ( moeder van Ciano) pepernoten bakken in de keuken van school. Zo leren ze wat een recept is en dat je je hier goed aan moet houden wil je lekkere pepernoten bakken.  

Het wordt vast een gezellige en leerzame Sinterklaastijd.

 

Vereniging