Search

Nieuws groep 3

De kop is eraf, het schooljaar is weer begonnen en wat hebben we al veel gedaan en geleerd! De kinderen vonden het best spannend om in groep 3 te beginnen, om een eigen tafeltje te hebben met een eigen vak, in schriften te werken, letters te leren lezen en schrijven. Inmiddels zijn we gewend aan de werkwijze van rekenen, lezen en schrijven en kunnen we al zelfstandig aan de slag met een taak. Omdat het nog erg warm is spelen we veel buiten, waar we lekker voetballen, touwtje springen of stoepkrijten.

Succes for All gaat langzaam een grotere rol spelen in groep 3. We gaan leren hoe we echt goed kunnen samenwerken. De eerste week hebben we veel geoefend met 'actief luisteren'. Hoe doen we dat precies? We kijken naar elkaar, we luisteren écht en we praten niet door elkaar heen. Deze week lag de aandacht op je ideeën uitleggen. Dus als je vertelt aan je schoudermaatje wat jouw favoriete dier is, zeg je niet alleen 'dolfijn', maar leg je ook uit waarom. Als jij bent uitgepraat mag je schoudermaatje je nog een vraag stellen, bijv. 'Heb je wel eens een dolfijn in het echt gezien?' Jij zegt dan bijvoorbeeld niet alleen 'ja', maar vertelt dan ook waar en/of wanneer. We oefenen dat je pas echt goede vragen kan stellen als je goed hebt geluisterd.

We kennen inmiddels de woorden 'ik', 'maan', 'roos' (deze hebben we ook geknutseld), 'vis' en 'sok'. We leren dat we met deze letters ook nieuwe woorden kunnen maken, bijvoorbeeld 'mis', 'kaas', 'rok', 'som', enz. We oefenen deze in ons klikklakboekje en woordendoos. Later zullen we ook de woorden gaan schrijven. Op dit moment kunnen we de letters m, r, v, i en s schrijven.
De komende weken leren we de woorden 'aan', 'pen', 'en', 'teen', 'een' en 'neus'. Als u thuis de letters met uw kind wilt oefenen, wilt u dan de letters fonetisch uitspreken? Dat betekent niet zoals in het alfabet de (e)rrrr, maar 'rrrrrrr', niet de i(e)-klank, maar de 'i', geen v(ee), maar 'vvvvvvvv'. Dit helpt ontzettend goed bij het leren lezen.

Met rekenen doen we veel oefeningen met de getallen 0 t/m 10. Rekeninzicht op een getallenlijn is hierin erg belangrijk. Welke getal komt na de 5, maar voor de 7? Tel eens van 3 tot 8. Tel eens terug van 10 tot 4. Enz. In het schrift maken we groepjes van bijvoorbeeld 5 ballen en trekken we een lijntje naar het getal 5. We oefenen met de begrippen meer/minder of evenveel. Ook hebben we geoefend met de rekenbegrippen te veel, te weinig of precies genoeg. Maar als er 9 kinderen zijn en ik heb 10 lepels, heb ik toch genoeg (weliswaar 1 over). Komende weken gaan we ook weer oefenen met de rekenbegrippen meer/minder/evenveel en maken we een begin met geld tellen: 1 en 2 euromunten (centen komen pas in groep 4 aan bod). Ook gaan we een begin maken met splitsen t/m 6.

Elke laatste dinsdag van de maand willen we in groep 3 een schoonmaakuurtje organiseren, onder de gymles. Welke ouder zou een keer willen helpen met het schoonmaken van de klas? Een inschrijflijst hangt op de deur. Alvast bedankt!

 

 

Vereniging