Search

Nieuws groep 4

Zo oefen je de tafels van vermenigvuldiging!

 

In de afgelopen weken hebben we om de beurt steeds een nieuwe tafel van vermenigvuldiging geleerd. We zegden de tafel heen, terug en door elkaar op en oefenden met het opzeggen van de hele som.  We oefenden dus niet alleen met het opzeggen van de antwoordenrij, want daarmee oefenen het tellen met sprongen, en niet de keersom!

 

Na al dat oefenen, ken je sommige tafelsommen al erg goed. Anderen blijken in de rekenles toch nog wel moeilijk te zijn. En je hebt die sommen nog wel bij heel veel dingen nodig! Ook in de volgende groepen komen ze nog vaak langs. En dan heb je niet veel zin om daar heel lang mee bezig te zijn. Vandaag krijg je een tip om wat meer zelfvertrouwen te krijgen bij de tafelsommen en de moeilijkere sommen wat sneller te oefenen.

Tip 1: Hoe gebruik je een tafelkaart?

Ga samen met je ouders de sommen  kleuren die je al weet. Vaak kun je al de hele tafel van één afstrepen, en de tafel van 10. Kleur ze zo dat je het antwoord niet meer kunt lezen. En dat geeft zelfvertrouwen. Want op een gegeven moment zijn er steeds meer sommetjes zwart en blijven alleen de moeilijke sommen over.   

In groep 5 leer je de tafels van 6-7-8-9. Als je het leuk vind mag je die nu natuurlijk al wel oefenen!

 

Tip 2: tafels oefenen op de wc  en op de trap.

Hang je tafelposter aan de binnenkant van de wc-deur. En dan heb je eigenlijk gelijk een mooi momentje om de tafels te oefenen.  Of oefen een hele tafel op de trap. Stel je wilt de tafel van 4 nog wat beter leren. Plak dan op memobriefjes de sommen van de tafel van 4.  (Schrijf het antwoord iets groter dan de som). Plak op de eerste tree de som ‘1x4=4’, op de tweede tree ‘2x4=8’ enzovoort. En zo verder tot je boven bent. Je kunt de tafel nu heen en terug oefenen.

 

Tip 3: tafelspelletjes.

Deze tip is vooral wanneer de tafels wat meer frustratie geven. Als het al wat langere tijd duurt. Want juist als iets leuk is onthoud je het beter. En wat is er nu leuker dan een spelletje? Op internet kun je allerlei memorie- en dominokaartjes vinden om de tafels te oefenen.

Een spelletje dat we in de klas hebben heet ‘kaboem’.  Schrijf op ijslollystokjes (action, zeeman etc.) de tafelsommen. Schrijf op de achterkant de antwoorden. Op een stuk of 8 stokjes schrijf je het woord ‘kaboem!’ Stop alle stokjes in een potje met de sommen naar beneden. Trek om de beurt een stokje. Lees de som en los hem op. Controleer op de achterkant het antwoord.  Is je antwoord goed? Dan mag je het stokje houden. Is het fout? Dan gaat het stokje terug in het potje. Trek je een stokje met ‘kaboem!’? Dan moet je al je verdiende stokjes weer terug in de pot steken. Wie na 5 minuten de meeste stokjes heeft verzameld, is de winnaar.

 

Tip 4: Kijk naar de leerstijl van je kind.

De één onthoudt dingen makkelijker door bijvoorbeeld er een tekening van te maken. En de ander onthoudt het juist weer makkelijker door een muziekje. Je kunt op youtube zoeken naar liedjes van de tafel. Kijk dan naar filmpjes waarbij elke tafel een eigen melodie heeft. En ook een eigen tekst daarop. Weer een ander leert door de tafels op te zeggen en ondertussen touwtje te springen. Of door met lego torentjes te bouwen en hier tafelkaartjes op te plakken. Ideeën genoeg.

 

Vereniging